|
|
“Música, norma i poder.
El paper de la Música en la implantació d’ordre i normes socials.”
-
Si bé la música és una de las principals activitats d'oci en la societat contemporània, casi mai no ens adonem que, més enllà de la diversió, també fa de potent catalitzador en la integració de l'individu dins la societat. Com a constructores de subjetivitat, les diferents pràctiques musicals poden col·laborar a inocular en l'individu l'ordre social imposat, com les jerarquies socials, la normativa de gènere i altres reguladors i constriccions que imposa el poder. ¿Com són aquests mecanismes? ¿Com certes comunitats lluiten per revertir-los, resignificar les mateixes pràctiques musicals i utilitzar-les en la creació de noves realitats socials? -
Rubén Lopez Cano
Professor de l'ESMUC, on ensenya Estètica, Músiques del Món, Metodologia de la investigació i Teoria del coneixement. Col·labora com a professor i investigador amb diferents institucions, universitats i projectes d'Europa i Amèrica Llatina.
-
És autor dels llibres Música Plurifocal (México: JGH, 1997) i Música y Retórica en el Barroco (México: UNAM, 2000), així com de nombrosos articles especialitzats en retòrica musical, semiòtica musical, aspectes teòrics i filosòfics de la musicologia cognitiva i epistemologia de la investigació musical.
-
Actualment desenvolupa models de la filosofia de la ment per a l'estudi de les competències musicals amb un especial ènfasi en les relacions ment-cos en la cognició musical i la construcció musical de la subjetivitat. Així mateix, edita junt amb Susana G. Aktories (Mèxic) un volum sobre semiòtica musical Iberoamericana, treballa amb Maria Edurne Zuazu (Espanya) en un projecte internacional sobre la música en la telenovel·la transnacional i edita amb Juan Francisco Sanz (Venezuela) un llibre sobre el judici estètic en la investigació de la música popular llatinoamericana. Investiga en la prehistòria del Mambo, en la producció corporal-performativa de discursos socials i de gènere en la timba cubana, el regeton, el tangoqueer i els sonideros de la ciutat de Mèxic i en la construcció musical de subjectivitats postcomunistes en diferents escenes musicals cubanes.
-
www.lopezcano.net
-
|
|